Jäta navigatsioon vahele

Teksti suurus

Kontrastsus

×

Viis linna, muuseumid, uhked autod, arhitektuur ning hea seltskond ehk DiscoverEU kogemuslugu

Selle kogemusloo autor on Paide gümnaasiumi õpilane Simon Usar, kes osales DiscoverEU projektis “Ajaränne”.

Tere, hea päevik või sina hea lugeja, kes seda juhuslikult lugema satud. Kirjutan siin oma DiscoverEU programmi reisimiskogemusest, mille käigus sain väga vahva 14-liikmelise seltskonnaga (enamasti uute inimestega) avastada uusi suurlinnu ning samal ajal õppida linnatuuride abil palju uut ajaloo kohta.

DiscoverEU reisi jooksul käisime läbi järgmised linnad: Vilnius, Varssav, Poznan, Berliin ja Potsdam. Reis kestis 3. juunist kuni 10. juunini 2023. aastal. Liikumine Berliini toimus busside ja rongidega, kuid tagasi Eestisse tulime lennukiga. Ilmad olid igapäevaselt päikesepaistelised (20-30°C), mis tegi reisil olemise mitu korda paremaks. Päevikus kirjutan meie igapäevastest tegevustest reisimise käigus ja toon välja pilte, et paremini reisimiskogemust jagada.

1. päev

Reis algas bussisõiduga Pärnust Vilniusesse (u 7,5 tundi). Sõit oli üsna pikk ja väsitav, õnneks olid vahepeal sõidupausid, et ennast ringutada. Kohale jõudes liikusime bussijaamast jalgsi hotelli. Hotellis saime 4-kohalise toa, mille tingimused olid väga mugavad. Kui olime ennast sisse seadnud, liikusime kõik koos otsima söögikohta. Pärast pikka bussisõitu olid kõigil kõhud väga tühjad. Kuna enamus söögikohad olid rahvast täis ja terve seltskonnaga kuskile kõik koos ei mahtunud, tuli meil kõigil leida ise söömiskoht. Käisime Egertiga McDonald’sis, kus kõik oli üllatavalt suur. Kui olime söönuks saanud, kogunesime kõik samas kohas kokku, kus me lahku läksime ning otsustasime üheskoos, et linnatuuri lükkame homse peale, sest kell oli palju juba.

Üks põhjus oli seegi, järgmisele päevale me rongipileteid ei saanud ja buss Varssavisse alustas sõitu õhtupoolikul. Sellest lähtuvalt oli meil aega teha linnatuur päeval ära. Selle tõttu oli meil õhtul vaba aeg. Läksime 7- liikmelise seltskonnaga kohtuma Tommy leedulasest sõbraga, kellega ta oli arvutimängus tuttavaks saanud. Käisime temaga kohalikes istumiskohtades. Kui kell oli palju saanud, saatis kohalik leedukas meid hotelli tagasi, aga tagasiteel külastasime ka kohalikku kunstimuuseumi, kus meil oli võimalus istuda ja vaadata kõrgemalt Vilniuse linna vaadet.

2. päev

Hommikul kogunesime hotelli fuajees, et liikuda üheskoos välja hommikusöögile. Käisime läbi hotelli lähedal asuvast toidupoest, kust igaüks sai võtta endale seda, mida soovis. Liikusime seejärel suurtele treppidele, mis jäid meile eelmisel päeval silma. Saime seal olles kõik süüa ära oma hommikusöögi ja läbi rääkida eesootava päevaplaani. Sealne vaade ja ümbritsev keskkond oli vägagi mõnus ja nauditav. Liikusime pärast hommikusööki tagasi hotelli, kuna pidime oma tubadest asjad välja tõstma. Peale seda läksime Vilniuse linnatuurile, mida viisid läbi Harry Sten, Andrias ja Kätlin. Käisime kohalikes kirikutes, Vilniuse vanalinnas, kus toimus samal päeval isadepäeva tähistamine, raekoja platsil, erinevate mälestusmärkide juures, katedraali ja ülikoolihoone juures ja kunagises Užopise Vabariigis. Sealne põhiseadus oli väljas väga paljude erinevate riikide keeltes, ka eesti keeles. Veel käisime kõrge mäe otsas, kust saime vaadata Vilniuse linna peale. Linn oli arhitektuuriliselt väga ilus. Lisaks ajaloolistele kohtadele, oli seal palju uhkeid autosid ja ilm oli tol päeval mõnusalt soe. Pärast linnale ringi peale tegemist, läksime tagasi hotelli, kust saime võtta oma reisivarustuse. Kui olime hotellist oma asjad kätte saanud, tegime kiire lõunasöögi, kuna meil ei olnud eriti palju aega, sest buss oli õhtul väljumas. Sealses piirkonnas oli mitu erinevat toidukohta, kus igaüks sai ise valida, mida soovis. Proovisime 5-liikmelise seltskonnaga kohalikku pitsat, mis oli eriti maitsev.

Kui olime söönuks saanud, liikusime jalgsi edasi bussijaama, et võtta ette bussisõit Varssavisse. Sinna sõitsime u 8 tundi. Reis oli sel korral bussiga mugavam, sest eelmise päeva kogemus lihtsustas tol õhtul bussiga sõitmist. Buss oli eriline selle poolest, et see oli kahekorruseline. Õnneks oli seekordki palju peatusi, et vahepeal liigutamas käia. Kui olime Varssavisse jõudnud, pidime võtma mitu Bolti taksot, et liikuda hostelisse. Kohale jõudes osutus keeruliseks majutuskoha leidmine, sest see oli kuskil nurga taga hoovis. Kuna jõudsime kohale hilja öösel, siis otsustasime kohe minna puhkama, et järgmiseks päevaks valmistuda.

3. päev

Hommikul ärgates olid juhendajad Peep ja Uku käinud väljas ja toonud meile hommikusöögimaterjali, et saaksime ise valmistada hosteli köögis endale omapärase hommikusöögi. Kui kõhud olid täis söödud, oli aeg minul, Egertil ja Tommyl viia läbi linnatuur Varssavis. Käisime läbi mitmed kirikud, kohaliku ülikooli ja ka erineva

d muuseumid. Linnatuuri läbiviimine oli minu jaoks esmakordne kogemus. Jäin sellega väga rahule ning mul on hea meel, et sain seda teha just Egerti ja Tommyga. Linnas ringi käimine oli minu jaoks eriline kogemus, sest linn oli väga uhke oma kõrgete hoonetega ja kõigele lisaks oli imeilus ilm.

Kui olime oma linnatuuriga lõpuni jõudnud, läksime rongijaama, et broneerida järgmiseks päevaks rongipiletid Poznani ja ülejärgmiseks päevaks Berliini. Pärast liikusime rongijaama kõrval olevasse suurde kaubanduskeskusesse. Saime ise valida, kus süüa tahtsime, ning taaskord käisime Egertiga McDonald’sis. Peale seda oli meil aega kaubanduskeskuses ringi vaadata, niikaua kui pidime minema kella 5st muuseumi külastama. Muuseumikülastus jäi kahjuks ära, kuna Peep oli lähemalt uurimas käinud ning ta nägi, et seal oli liiga palju inimesi, et seda külastada. Siis mõtlesime, et liigume korraks hosteli puhkama enne õhtut. Tagasiteel külastasime kohalikku poodi, et soetada endale juua, kuna ilm oli terve päeva jooksul väga palav olnud. Kui olime veidi aega jõudnud puhata, otsustasime õhtul trammiga külastada kalmistut, mis asus teisel pool Varssavi linna. Kohale jõudes avastasime, et see on kinni ja meil polnudki võimalust sinna pääseda. Selle asemel võtsime kalmistu aia taga linnatuuri kokku ja esitasime mõtete kinnistamiseks kaaslastele kordamisküsimused. Seejärel liikusime tagasi sama trammiga algsesse peatusesse ja kui olime kohale jõudnud, liikusime kõik koos õhtust sööma ja võtsime vahepealse reisikogemuse kokku. Õhtu koos grupiga oli mõnus: jagasime oma vahepealseid muljeid, andsime hinnanguid, kuidas meil läheb ja nautisime imemaitsevaid roogi. Eriti meeldivaks tegi sealse olemise see, kui head sealsed teenindajad meie vastu olid. Peale seda oli meil kõigil võimalus kasutada vaba aega ning otsustasime minna Varssavi linna peale, et nautida üheskoos linnamelu.

4. päev

Hommikul ärgates alustasime hommikusöögiga samamoodi, kui tegime seda eelmisel päeval. Pidime veidi kiiremini liigutama, kuna kohe hommikul lahkus rong Poznani linna, mis jääb enam-vähem poolele teele Varssavist Berliini. Rongijaama läksime trammiga, et mitte ennast liialt vaevata raskete kottide ja kohvritega. Kui olime lõpuks rongi peale jõudnud, jagati meile lugemisülesanne “Miks me reisime” ja lugu suveniiridest. Kuna rongi peal eriti palju rahvast ei olnud, oli meil võimalus mängida omavahel kaarte. Selline olemine tegi rongireisi palju mugavamaks, kui oli olnud bussireis. Kui olime kohale jõudnud Poznani linna, liikusime sealt trammiga hosteli juurde. Seekord oli hostel vägagi eriline, kuna toas oli 11 magamiskohta ja saime suurema pundiga ühiselt koos rohkem samas ruumis olla. Seadsime asjad sisse ning liikusime linna vahele, et võtta üks lõuna. Külastasime kohalikku kohvikut, kus valmistati väga palju erinevatest koostistest pelmeenisisusid. Proovisin kõik maitsed järele, kõrvale võtsin kohvi ja üllatavalt olid kõik maitsed väga head, peale hapukapsa oma, mis suuremale osale seltskonnast ei meeldinud. Kõhud saime korralikult täis ja seejärel oli järjekordse linnatuuri aeg, mille viisid läbi Mari, Karen ja Krislin. Nägime kuningalossi, mälestussambaid, teatreid jne. Linn ise oli arhitektuuriliselt väga ilus ja uhke. Linnas olid igal pool ehitustööd ja liikumist tundus olevalt rohkem, kui seda oli eelmistel päevadel. Ei saa mainimata jätta, et jällegi oli ilm selline, mis muutis linnatuuri läbimise palju nauditavamaks. Lõpuks jõudsime viimasesse linnatuuri punkti, milleks oli kohalik croissant’i kohvik. Võtsime neid kohvikust kaasa ja liikusime lähedale parki, kus istusime murule, nautisime toitu ja rääkisime päevast. Veel vestlesime lugusid, mida olime lugenud rongisõidu ajal ning saime tuua välja igaüks hetke, mis on meile reisi jooksul kõige rohkem meelde jäänud. Minu jaoks oli reisi jooksul kõige meeldejäävam hetk eelmisel õhtul toimunud Varssavi ühine õhtusöök, sest seltskonna meeleolu oli vägagi nauditav.

Kuna päev oli pikk olnud, polnud meil üheskoos enam midagi plaanis ning meil oli võimalus vaba aega kasutada Poznani linna vahel või liikuda hostelisse. Käisin selle aja jooksul mõned kohalikud poed läbi ja kui olin omale kõik vajalikud asjad soetanud, suundusin hostelisse puhkama.

5. päev

Hommik Poznani hostelis algas sarnaselt, nagu see oli Varssavis. Hommikusööki sõime köögis, kus taaskord Peep ja Uku olid meile lauale pannud suure valiku, et kõik saaks valida endale meelepärase. Kui kõik oli söönuks saanud, oli meil aeg taas asjad kokku pakkida ja võtta ette tee Berliini. Kuna rongijaam ei olnud hotelli lähedal, läksime trammiga. Rongijaama jõudes pidime mõnda aega ootama, kuna olime veidi varem kohale jõudnud. Kui rongi peale läksime, saime endale 3 kuuekohalist kupeed, mis tegi selle sõidu vägagi mugavaks. Õpetaja Uku jagas meile taaskord tee peale lugemist. Kuna sain olla õpetaja Ukuga ühes kupees, luges ta meile häälekal viisil teksti ette ja saime ise teksti samal ajal silmadega jälgida. Selline viis sõitmiseks oli väga mõnus ja meeldejääv. Rongisõit oli pikk, vaade aknast imeilus ja rongisõidu ajal üheskoos lugemine oli minu jaoks esmakordne ja vägagi nauditav kogemus.

3 tundi sõitu ja olimegi Berliini rongijaamas. Rongijaam oli sellepoolest võimas, et sellel oli 5 korrust. Liikusime esimesele korrusele, kus sõitsid metrood läbi tunnelite ainult Berliini linna piirkonnas. Seekord ööbisime hotellis, kus olid kahesed toad ning need olid uhked ning mugavad. Kui olime oma asjad sisse seadnud, sammusime hotelli ligiduses olevasse väiksesse söögikohta, kust igaüks võttis endale meelepärase lõunasöögi. Seejärel liikusime linnatuurile, mille käigus viis õpetaja Uku meid paljudesse erinevatesse kohtadesse. Ta viis meid tuntud piiriületuskohta, kus ühele poole jäi Ida-Berliin ja teisele poole Lääne-Berliin. Siis muuseumisse ja hiljem Berliini kõige tuntumasse šokolaadipoodi – Ritter Sporti. Võtsin endale kaks erineva maitsega šokolaadi ja pidin need kohe ära sööma, kuna väljas oli taaskord väga palav ilm.

Pärast maiustamist liikusime Brandenburgi värava poole. Teisele poole väravat jäi Saksamaa parlamendi värav, mida loomulikult külastasime. Hoone tegi eriliseks seespool ringteena olev jalgtee ja muidugi hoone tipust vaade Berliinile. See oli minu jaoks kahtlemata selle reisi kõige erilisem hetk. Õhtul läksime Vapianosse sööma. Selle lähistel asub Berliini teletorn, mis on Euroopa kõrgeim ehitis. Õhtusöök oli maitsev, kuna sai oma roale lisaks veel kahte erinevat kaaslase pitsat maitsta. Lõpetuseks liikusime kesklinnas olevatele suurtele treppidele, kus võtsime taaskord päeva kokku, rääkisime, kuidas meil on läinud ja loomulikult tegime viktoriini mõtete kinnistamiseks. Kell oli selleks ajaks üsna palju saanud ning liikusime seetõttu kõik üheskoos metroodega hotelli poole, mis samuti mällu süübis. Otsustasime Egertiga käia veel kohalikus poes, et võtta hotelli endale head-paremat süüa. Hiljem istusime Egerti ja Tommyga üheskoos veel hotellitoas ja arutasime omavahel seda, mida olime näinud ja kogenud.

6. päev

Hommikul saime hotelli fuajees kõik koos kokku ja läksime metroo peale, millega sõitsime oma viimasesse ööbimispaika, mis oli rohkem noortekeskuse moodi. Sisse me veel seada ennast ei saanud, kuna olime liiga vara kohale jõudnud. Jätsime oma asjad sinna ja tõime poest hommikusööki. Pärast seda viis rong meid Berliini ligidal asuvasse linna Potsdami. Sõit kestis pool tundi ja saime selle aja jooksul ära süüa ka oma söögi. Kohale jõudes algas meie seltskonna viimane linnatuur, mille viisid läbi Kaisa, Kirke ja Christen. Käisime läbi kohalikud muuseumid, kirikud ja Brandenburgi värava. Lõpetuseks liikusime Sanssouci paleesse. Sinna kohale jõudes oli see kindlasti reisi kõige parem hetk, sest vaade, mis sealt avanes, oli uskumatu. Palee tegi eriliseks sealne suur aed, purskkaevud ja roheline loodus, trepid, mis viisid palee juurde ja hoone ise. Saime seal ise ringi liikuda ja sooja ilma nautida. Edasi läksime troopilisse Sitsiilia aeda. Aed oli ilusasti üles ehitatud ja seal oli palju erinevaid taimi.

Kui linnatuur läbi sai, istusime mõnda aega aias oleva Hiina teemaja juures ja puhkasime jalga. Rongipeatusesse kõndisime jalgsi ja võtsime sealt ka lõuna. Tagasi sõites tegime seekord viktoriini ainult Potsdami linnatuuri kohta.

Berliini tagasi jõudes oli kell 18. Seetõttu oli meil võimalus vaba aega kasutada Berliini linna vahel veidi pikemalt. Käisime 4-liikmelise seltskonnaga läbi kohalikud riide- ja toidupoode. Tüdrukutel läks riidepoes loomulikult kauem aega, meie vaatasime Tommyga sel ajal tänaval liikuvaid uhkeid autosid. Olime sattunud õigele ristmikule, kuna neid kohtas seal palju.

Päev oli pikk ja et söögikohad olid hakanud sulguma, jõudsime omadega taaskord McDonaldsisse. Võtsime sealt õhtusöögi ja ühinesime teistega ööbimiskohas, kus ajasime omavahel juttu ja need olid täitsa mõnusad hetked.

7. päev

Algas meie viimane täispikk reisipäev ning selle alguses sõitsime bussiga Eesti suursaatkonda. Suursaadik rääkis meile oma tööst ja sellest, miks üldse suursaadiku töö igal pool Euroopas oluline on. Et hoone asus Saksamaa kaitseministeeriumi hoone ees, siis saime oma silmaga näha helikopteri maandumist, mida igapäevaselt sealkandis ei juhtu. Lõpetuseks saime hoone peale ringi vaadata ja andsime üle kingi, mis oli kooli poolt suursaadikule.

Seekordseks lõunasöögiks võtsime burgereid, mille kohta Peep lubas, et need on maailma parimad ja seda need olid! Söömiskohaks valisime jõeääre, kus saime jalgu vee kohal hoida ja oma burgereid ja friikartuleid samal ajal nautida koos partidega.

Kui olime kõhud täis söönud, liikusime Berliini pikima seina juurde, mis on ligikaudu 1-2 km pikk. Seinal oli väga palju erinevaid seinamaalinguid, mis olid erinevate kunstnike poolt tehtud. Seina lõppu jõudes otsustasime liikuda metroodega Berliini olümpiastaadionile. Kohale jõudes soetasime endale piletid ning saime ise seal ringi vaadata. Ma ei olnud kunagi nii suurel staadionil käinud.

Hiljem läksime ööbimiskohta puhkama, sest selja taga oli pikk nädal. Mängisime lauajalgpalli ja ajasime omavahel juttu. Õhtul liikusime üheskoos väiksesse söömiskohta, kus saime snäkina proovida kohalikku vorsti erinevate vürtsidega.

Seejärel viisid juhendajad Peep ja Uku meid Berliini roosiaeda, kus saime nautida pargi ilu ja õhtusööki. Lõpuks viisid nad meid pargi mäe tippu, kust avanes meile Berliini linnavaade. Mäe otsas võtsime veel viimast korda asjad kokku, rääkisime, kuidas meil oli läinud, mis oli päeva kõige meeldejäävam hetk ja reisipäeva kohta tehti ka viktoriin. Õhtul istusime koos ööbimiskohas, mängisime lauajalgpalli ja nautisime omavahel koos olemist.

8. päev

Hommik algas ühise hommikusöögiga, kus kõigil oli ülesanne kogu allesjäänud toit ära süüa. Veel oli tuli meil asjad kokku pakkida, kuna oli meie viimane reisipäev. Kui kõik tehtud, suundusime oma varustusega rongijaama. Jätsime asjad hoiukappidesse ja seejärel läksime metrooga veel viimast korda ühte muuseumisse. Seekordne muuseumikülastus oli paljude jaoks veidi raske, kuna pikk reis oli seljataha jäänud ja olime väsinud. Pärast muuseumikülastust liikusime tagasi rongijaama. Seal olles võtsime väiksemates gruppides endale lõunasöögi ja veetsime omavahel aega. Lõpuks läksime rongiga lennujaama. Kohale jõudsime piisava ajavaruga. Lennujaamas olemine oli minu jaoks esimene kord ja ma nautisin seda kogemust väga. Kui saime lennujaamas oma vajalikud asjad tehtud, võtsime veel viimast korda reisi omavahel kokku. Igaühel oli võimalus kasutada võtta sõna, et rääkida oma kogemusest. See oli vägagi raske ja emotsionaalne, kuid mul oli hea meel, kuidas reisikaaslastel oli nii palju häid asju üksteisele öelda. Olen õnnelik, et me seda reisi lõpus lennujaamas tegime, sest see võttis kokku, kui vahva reis meil oli ja kui tore oli omavahel koos olla.

Reisi jooksul nägin palju uhkeid autosid:

Kokkuvõte

DiscoverEU reisiseiklus meeldis mulle väga. Olen rahul sellega, mida kõike ma selle jooksul kogesin. Seltskond, kellega reisil käisime, oli väga meeldiv ning alati oli seltskonna sees positiivne õhkkond. Linnatuurid olid küll mõnikord vaimselt rasked, kuid vägagi õpetlikud sisu poolest. Olen tänulik, et sain esmakordse kogemuse linnatuuri kaaslastele läbi viia. Kahju on sellest, et üsna paljud jäid reisi lõpus veidi tõbiseks. Olen tänulik Peebule ja eriti Ukule, kes olid suurepärased juhendajad. Kuigi vahel ei läinud asjad nii, nagu oleks pidanud minema, kuid sellegipoolest suutsid nad sellised olukorrad positiivselt lahendada. Loodan, et kunagi 10 aasta pärast saan sellist reisikogemust sarnase grupiga taas kogeda.

Soovitan kõigile eakaaslastele kasutada DiscoverEU võimalusi, et minna Euroopat avastama.

Et olla kursis Erasmus+ ja Euroopa Solidaarsuskorpuse pakutavate võimaluste, koolituste ning üritustega, liitu uudiskirjaga SIIN.